We verlaten Japan per boot en komen weer aan
land in de Chinese stad Shanghai! We komen rustig de haven binnen gevaren, zo
kunnen we een beetje wennen aan het imposante Shanghai. Vanaf de boot is het
maar drie kilometer fietsen naar het hotel. We zitten midden in de stad op een
praktische ‘minikamer’, met onze twee fietsen. Het past net.
De stad is bizar, veul, groot, groter en
grootst! De Bund is een 'oude' straat met een mooie mengelmoes van
bouwstijlen van 1880 tot 1940. Vanaf De Bund kijk je naar Pudong, daar
hebben ze in 20 jaar tijd Manhatten 2.0 gebouwd....
Vanaf Shanghai pakken we de trein naar
Chengdu. De fietsen hebben we een dag eerder op de trein gezet. De Chinees aan
het loket beloofde dat ze op tijd zouden aankomen. Wij stappen voor twee dagen de
trein in. Twee dagen wennen we aan Chinese gebruiken en gewoontes. In twee
dagen crossen we het land door.
We slaan Beijing over. Tijdens de
voorbereidingen voor China vond ik op internet een mooi statement van een
collega vakantefietser. China is geen land, het is een continent. Als je alle highlights
wil zien, laat je fiets dan thuis en ga op pad met je rugzak en de trein.
Dit advies hebben we ter harte genomen. Onze
planning is om vanuit Chengdu naar de panda's in Yaan te gaan. Vanuit daar gaan
we via een kleine omweg (E Mei Shan, Hei Zhu Gou en Luoeyigan, de s103) naar
Xichang. Dit is het eerste deel van de route van China. Hierna gaan we naar Lijiang
om ons visum te verlengen. Vanuit Lijiang maken we een rondje noord van Lijiand
en daarna op naar de zon, in Laos.
Aangekomen in Chengdu gaan we eerst op zoek
naar onze fietsen. Bij een willekeurig loket vertelt een jongeman dat we naar
een ander loket moeten. Hij loopt met ons mee en helpt ons met de procedure.
Bij het volgende loket moet er weer een hele papierwinkel afgewerkt worden.
Hiervoor moeten we drie yen betalen (30 euro- cent!) Vervolgens mogen we door
naar het volgende loket en jawel hoor onze fietsen zijn aangekomen!
Chengdu slaan we even over, we hebben even
genoeg stad gezien. We slapen er een nachtje en gaan de volgende dag vroeg op
pad. De stad uit fietsen is best makkelijk. Na 15 km komen we op een rustige
weg en cruisen we richting Yaan.
's Avonds vinden we vrij snel een hotel. We gaan
bij een willekeurig tentje eten. We zijn de happening van de avond. Voordat we
kunnen eten, vindt er eerst nog een fotosessie plaats. We voelen ons net Mickey
en Mini mouse ;-)
De volgende ochtend worden we ontspannen
wakker in onze kamer, totdat.... een Chinese gewoonte onze ochtendrust verstoort.
Het rochelende geluid komt vanuit elke hoek, buiten, op de gang, de kamer naast
ons, overal vandaan!!
We fietsen op ons gemakje naar Yaan. Er gebeurt
van alles langs de weg. We zien een eendenslachterij, theeplantages en een
kunstenaar aan het werk. Aangekomen in Yaan zien we enorm veel werken in
aanbouw. Langs de hoofdweg zien we wel acht bouwplaatsen en op iedere werkplek bouwen
ze minimaal zes flats! Bizar.
In Yaan raken we op straat aan de praat met een
Chinese mevrouw en haar moeder. Ze kan goed Engels, dus we maken een praatje en
vragen haar of er een budget- hotel in de buurt is. Op dat moment staan er ondertussen
nog 15 nieuwsgierige Chinesen om ons heen. Ze wijzen allemaal een andere kant
uit (hihi). De aardige mevrouw en haar moeder helpen ons een hotel te vinden.
Dat is niet altijd even makkelijk, want veel kleine hotels hebben geen
toestemming / vergunning om buitenlandse gasten te laten overnachten.
Bij het derde hotel is het raak, we kunnen er
voor een leuk bedrag overnachten. We geven de vrouw en haar moeder een klompje
als bedankje voor hun hulp!
De volgende dag staan de panda's op het
programma. Het is een mooi, maar ook pittig stukje berg op voordat we er
eindelijk zijn. Er zijn niet heel veel panda's te zien... Maar ze zijn wel erg
leuk!
We gaan op weg naar Xichang, We verlaten Yaan
via een blubberweg, die helemaal kapot is gereden door al het bouwverkeer. Na
20 kilometer is er ineens een blokkade. Geen pionnetjes ofzo, nee twee enorm grote
blokken beton. We kunnen er net tussen door en hebben daarna 30 km strak glad
asfalt voor ons zelf!
Vanaf Ebian gaan we de s103 op. Het is een weg
tussen de bergen langs het water, een vallei. We komen ineens mensen in
traditionele kledendracht tegen en iedereen roept enthousiast 'Ni Hao!'
En wij roepen natuurlijk enthousiast 'Ni Hao' terug. We genieten
van de mooie herfsttaferelen, de mooie mensen langs de weg en alles wat er om
ons heen gebeurt.
De volgende dag is pittig. Geen gewone klim,
nee een forse klim. We klimmen van 2000 naar 3000 meter.
Het eerste stuk gaat via asfalt geleidelijk
omhoog. De laatste 15 km gaat door de mist over gravel! Dit is niet leuk! De allerlaatste
kilometers lopen we, nee duwen we onze fietsen vooruit. Boven aangekomen zien
we een paaltje, een bord en wolken. Snel trekken we onze handschoenen aan en
gaan we afdalen naar het warmere dal.
De weg wordt,na 10 km, weer even asfalt. We
vinden een simpel hotelletje en duiken snel onze slaapzakken in. De simpele
kamer had wel ramen maar simpelweg geen glas!
's Ochtens maakten we voor het eerst kennis
met wegwerkzaamheden in China. Mark beschrijft het als volgt;
“Echt water naar de zee dragen. Elke 500 meter
is er een kraan die happen uit de berg haalt en de weg vervolgens een beetje
vlak maakt, zodat het verkeer dat soms even (een uurtje) moet wachten er langs
kan. Dan kunnen de zware vrachtwagens de weg weer kapot rijden. En dat 200 km
lang.”
Het doet hem denken aan kinderen in de
zandbak. Ze zijn lekker bezig, maar uiteindelijk mag iemand anders het weer
opruimen.
Ik moet toegeven, ik zie ook niet echt wat ze
doen, behalve dan dat er veel kranen aan het werk zijn…
We fietsen tussen de bergen langs het water
omlaag, wetende dat we morgen of overmorgen weer een berg over moeten. We hopen
maar dat we bij de volgende berg een beter uitzicht hebben..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten